Friday, August 28, 2009

Puasa di perantauan lagi

Macam tak biasa, kita sekali lagi berada jauh dari kaum keluarga dan sanak saudara kita yang berada tak la jauh beribu batu, tapi beratus batu je. Kira timing sahur dan berbuka tu macam beza sikit je la.. yang paling best, bila di borneo ni, kita mulakan hari kita awal sejam. matahari terbenam pun sejam. kalau call time2 berbuka tu, mesti dorang dah jeles sebab kita dah kenyang berbuka kat sini.

Ramadan kali ni macam banyak kerja, busy pulak rasanya. Tak tau la mainly sebab apa. Samada banyak activity tambahan dengan charity atau atas rasa bertanggungjawab lebih dengan amanah yang ada.

Bila tiba Ramadhan ni terasa sayu semacam. (Harap2 takda rasa riak yang datang dalam hati) Kadang-kadang rasa suka dan kadang-kadang pulak ada rasa macam susah juga nak lalui bulan Ramadhan. Selalu dalam hati ingatkan diri, supaya bertanya kepada diri sendiri, kenapa kita rasa macam ni. Bila kita cari jawapannya, kita jumpa dalam salah satu solat yang kita buat. Masa tu terasa selalu tak cukup khusyuk, terasa macam selalu berada dalam keadaan dosa. Tu yang buat terus rasa selalu nak bertaubat. Harap-harap doa kita supaya kita sentiasa berada dalam orang-orang yang mendapat petunjukNya diperkenankan.

macam emosi sikit entry kali ni. tak ada specific topic la sebenarnya.

5 comments:

BuDakHutaN said...

Selamat berpuasa kak :)

"bila tiba hari ray... semua insan..bergumbira..."


hehehe...nyanyi lagu raya kunu ni..

al-qamar said...

selamat berpuasa effa... raya nanti of course balik semenanjung kan? ke raya kat sana je?

~moon~

e f f a said...

dakUtan.. jangan nyanyi2... sensitip ni tau..

Moon.. ko rupanya pemilik alQamar tu.. wah wah.. hebat..

al-qamar said...

ha'ah aku le tuh, kehkehkeh...
effa, ko tamau update ke recipe book ko? dah dekat setahun dah. aku suka tgk resipi org (try tu belum tentu lagi :D)

e f f a said...

ye ke?? ko suke? aku nak! ada resipi sabah yang aku suke. ambuyat.. blom terupdate lagi.. aku nak upgrade blog aku ni la.. macam mana nak pilih blog skin cun sket?last time blog aku kawan aku yg buatkan skin dia. bila aku pakai blogger nye skin default balik, abis ilang. da tak reti nak buat html dia lagi da.